• Witamy
  • Pokaż cały świat
  • Europa
  • Ameryka Południowa
  • Ameryka Północna
  • Afryka
  • Azja
  • Oceania
Wioska F.I.Madero MAJOWIE DZISIAJ
EwaMETours EwaMETours
EwaMETours
Data: 30-10-2011 09:53
Komentarze: 24
Porady praktyczne: 1
Wizyty: 7244
Wioska F.I.Madero MAJOWIE DZISIAJ
MAJOWIE DZISIAJ

„Kiedy upada drzewo, spada gwiazda. Koniec lasu będzie i naszym końcem” Chan Kin Viejo – członek starszyzny Majów

Jukatan kojarzy się wszystkim z pięknymi plażami, turkusowym odcieniem morza, wysokiej klasy hotelami all inclusive i strefami archeologicznymi Majów. Tym razem chcielibyśmy Państwa zaprosić na niezwykłą podróż, nieco inną, po Jukatanie. Jest to w pełni autorski program na zupełnie nieturystyczny odbiór tego Półwyspu.

Dotrzemy do zagubionych wiosek współczesnych Indian, będziemy podziwiać starożytne miasta Majów, rozkoszować się niesamowitą przyrodą, a to wszystko kierując samodzielnie mitycznymi jeepami, które pozwolą nam szybko i sprawnie docierać do najbardziej oddalonych miejsc. Plaże, zabytki, przyroda, … ale jeszcze coś wyjątkowego.

W naszej propozycji chcielibyśmy połączyć standardową turystykę z turystyką kulturową i wolontariatem na rzecz społeczności indiańskich. Chodzi nam o pokazanie całego bogactwa starożytnych i współczesnych Majów, ich kultury, zwyczajów, tradycji, a przede wszystkim ich bliskości i otwartości, a to wszystko w małych grupach.

Wyprawa przeznaczona jest dla osób, które są otwarte na nowe wyzwania, gotowych do słuchania i dawania z siebie innym. W cenie wyprawy zawarta jest kwota 100 usd przeznaczona na finansowanie projektów w wiosce indiańskiej. Zapraszamy do Mundo Maya, czyli niezwykłego Świata Majów.
Lista zdjęć
26
Najbliższe albumy
Porady praktyczne 1
Każdy zalogowany Użytkownik może tu dodać swoje porady praktyczne dotyczące miejsca / kraju.
Uwaga! Zanim dodasz poradę praktyczną sprawdź, czy taka informacja już nie istnieje. Powtarzające się lub nic nie wnoszące porady będą usuwane.
reklama WorldBook
Komentarze 24
Ewela
Ewela Ewela komentarzy: 438
0 pkt
04.06.2016 czas 16:27
pokaż komentarz
Śliczne dzieci, mnie ujęły, ale ja "kocham" dzieci.
bezb
bezb bezb komentarzy: 1140
0 pkt
11.01.2012 czas 10:51
pokaż komentarz
O co te słowne potyczki - szkoda czasu dla turysty na takie dyskusje? Pozdrawiamy
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
01.11.2011 czas 17:00
pokaż komentarz
Przy okazji Ewo - bardzo przepraszam za cale to zamieszanie, ale mam nadzieje, ze potrafisz zroumieciz tekst mogl wprowadzic w blad. Cala reszte natomiast rozpetala "administracja", ktora uwaza, ze nalezy dyskutowac wylacznie o albumach i podrozach, a jakos nie potrafial z wlasnej rady skorzystac.
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
01.11.2011 czas 16:56
pokaż komentarz
moze nie zaslaniajmy sie administracja. Bezczelnosc "administracji" jest niezla...post Juraska na przyklad ma bardzo wiele wspolnego z dyskusja na temat podrozy i albumow - nieprawdaz?
Czyz moj pierwszy post nie dotyczyl wlasnie albumu?
Przypominam to byl moj post " Krzysiu - moglbys uscislic to "przejmujace"? Czym Ciebie przejely? Moze widzimy tu cos zupelnie innego, a moj ekran klamie, bo ja bardzo probuje, ale widze tu wylacznie snapshoty. Mysle, ze jesli ktos koniecznie chce robic reklame swojego produktu to powinien sie naprawde postarac i czasem moze przykucnac do wzysokosci dziecka ( chociaz to oczywiscie mogloby byc bardzo meczacym cwiczeniem), czasem postarac sie o jakies porzadniejsze swiatlo, czy wyczekac interesujacej sytuacji, albo skorzystac z prac profesjonalnych.nawet " Po czym "administracja" pogrozila mi paluszkiem.
Mam lepszy pomysl - jesli "administracji" nie podoba sie to, co pisze, to prosze o usuniecie mojego konta. Oczekuje rowniez przeprosin, ale przede wszystkim zadam ukarania usera o jakze infantylnie brzmiacym nicku "Jurus" za kompletnie bezpodstawna werbalna napasc na mnie :) Usuncie lepiej moje konto, bo pomylila Wam sie prywatnosc z prywata.
Administrator
Administrator Administrator komentarzy: 9
0 pkt
01.11.2011 czas 15:34
pokaż komentarz
Administracja stanowczo nalega, aby dyskusje na portalu prowadzone były na temat podróży i albumów.
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
01.11.2011 czas 14:30
pokaż komentarz
Treść usunięta przez Administratora
Juruś
Juruś Juruś komentarzy: 188
0 pkt
01.11.2011 czas 12:42
pokaż komentarz
Besir - dla takich którzy się w...... i rzucają cho.... jas... . nie ma miejsca na tym portalu. Jeżeli chcesz swoją złość wyrzucać z siebie, czyn to np w swoim mieszkaniu, ale nie tutaj ! No może jeszcze krok, a zaczniesz nas - użytkowników portalu - bić. Ja tu naprawę boję się bywać. Nawet już straciłem ochotę. Ciekawe dlaczego admin nie reaguje ? Powoli zaczyna dziać się tutaj identycznie jak na innym znanym portalu. Adminie - przypomnij sobie moje słowa ....
Krzy$
Krzy$ Krzy$ komentarzy: 1271
0 pkt
01.11.2011 czas 12:35
pokaż komentarz
a cha...
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
01.11.2011 czas 12:11
pokaż komentarz
Jesli juz walczymy na cytaty "Ale szczerze, w takich sytuacjach to myślę, że piękny, profesjonalnie wydany album, reklamujący tą akcje nie wypadłby przekonywująca dla potencjalnych darczyńców" to chyba Twoje slowa? Pozniej piszesz cos odwrotnego. Dalej chcesz prowadzic taka "dyskusje"? Dalej bedziesz szedl w zaparte? Czy do Ciebie wreszcie trafi to, ze ze slow wstepnych tego albumu wynika, ze Ewa prowadzi dzialalnosc komercyjna w postaci prowadzenia biura turystycznego? Czy naprawde nie jestes w stanie przeczytac tego krotkiego tekstu i sekunde chociaz pomyslec co moze z niego wywnioskowac ktos, kto o osobie i jej dzialalnosci nie ma zielonego pojecia? Jest napisane jak byk ...moge nawet specjalnie dla Ciebie wielkimi literami przytoczyc jesli tym razem nie bedziesz w stanie przebrnac przez tych pare linijek
" Tym razem chcielibyśmy Państwa zaprosić na niezwykłą podróż, nieco inną, po Jukatanie. Jest to w pełni autorski program na zupełnie nieturystyczny odbiór tego Półwyspu.

Dotrzemy do zagubionych wiosek współczesnych Indian, będziemy podziwiać starożytne miasta Majów, rozkoszować się niesamowitą przyrodą, a to wszystko kierując samodzielnie mitycznymi jeepami, które pozwolą nam szybko i sprawnie docierać do najbardziej oddalonych miejsc. Plaże, zabytki, przyroda, … ale jeszcze coś wyjątkowego.

W naszej propozycji chcielibyśmy połączyć standardową turystykę z turystyką kulturową i wolontariatem na rzecz społeczności indiańskich. Chodzi nam o pokazanie całego bogactwa starożytnych i współczesnych Majów, ich kultury, zwyczajów, tradycji, a przede wszystkim ich bliskości i otwartości, a to wszystko w małych grupach. " czyli wynika z tego, ze Ewa ORGANIZUJE WYCIECZKI, Z TEGO ZYJE, TO JEST ZRODLEM JEJ DOCHODOW czyz nie?

Pozniej mamy tekst: " W cenie wyprawy zawarta jest kwota 100 usd przeznaczona na finansowanie projektów w wiosce indiańskiej". Czy widzisz jakas roznice z Ikea, albo Mc Donald, albo wieloma innymi firmami, ktore swoim "szczerym sercem" dla dzialalnosci charytatywnej chca zwabic klientow? Jedyna roznica , jaka widzisz jest to, ze czytasz to po lebkach, nie uwazajac, bo znasz autorke i wiesz co robi. Czy to jest dla Ciebie az tak trudne do zrozumienia? Ktorej czesci nie rozumiesz?
To nie ja kogokolwiek obrazam, tylko autorka nie wykazala sie uwaga i przewidywaniem. Jej tekst jesli bedzie czytany przez kogokolwiek nieznajomego, wlasnie w taki sposob zostanie odebrany! Osobiscie niecierpie tych instytucji probujacych zlapac klienta na "smutne oczy" i udajacych koroporacje spolecznie zaangazowane ...chyba nikt nie slyszal nigdy podobnego oxymorona? koroporacja i spolecznie zaangazowana :) i stad oczywiscie pewna doza uszczypliwosci, ktora z obrazaniem ciagle nie ma niczego wspolnego. Mysle, ze po tym Ewa pojdzie po rozum do glowy i w przyszlosci uniknie podobnych wpadek, ktore sa wynikiem niezamierzonej dwuznacznosci. Co do Ciebie Krzysiu - od samego poczatku sugerowalem Ci to. Od samego poczatku to zaznaczalem, Ty jednak decydowales sie brnac dalej, zamiast przeczytac spokojnie i grzecznie przeprosic za pezpodstawny napad na mnie, bo inaczej juz trudno to nazwac.
Krzysiu - juz wczesniej zawiesilem swoja dzialalnoscw tym miejscu z uwagi wlasnie na Ciebie. Mialem nadzieje, ze moze troche zmadrzales, ale tak sie niestety nie stalo. Wybacz prosze, ale mam wrazenie, ze madroscia swojej zonie nie dorastasz do piet.

Krzy$
Krzy$ Krzy$ komentarzy: 1271
0 pkt
01.11.2011 czas 10:11
pokaż komentarz
Dlaczego mówię, że nie czytasz postów:
bo piszę cytat:
"Sam każdą prace, którą mogę, zlecam profesjonalistom uważając, że oni zrobią to lepiej."
A ty odpowiadasz:
"Nie masz zielonego pojecia co potrafi profesjonalista i mowimy tutaj..."
Dlaczego piszę, że obrażasz innych: choćby cytat powyżej
"Nie masz zielonego pojecia co potrafi profesjonalista..." lub twierdząc, że nie czytam tego co sam piszę (to nawet zabawne).
Nie o mnie mi chodzi, a bardziej o kobietę, która niechcący znalazła się pod twoim obstrzałem, cytat:
"... czasem moze przykucnac do wzysokosci dziecka ( chociaz to oczywiscie mogloby byc bardzo meczacym cwiczeniem) ..."
Obawiam się, że organizując takie wycieczki klęczy u stóp tych dzieci częściej niż to sobie wyobrażasz
"...Z tego albumu wynika bardziej to, ze jest to troche podobne do Mc Donalda - to znaczy "kup hamburgera, a 10 centow z kazdej transakcji przekazemy na potrzeby jakies instytucji vharytatywnej"..."
zbrukaj jej zdjęcia, bo jesteś profesjonalistą i znasz się na tym lepiej, ale zostaw jej organizowanie pomocy dla dzieci, bo ona to robi, a my nie...
Całe to nieporozumienie wynika z tego, że Ty mówisz o tym, co widzisz i co Tobie jest bliskie, czyli fotografii a wszyscy inni o tym, co oni widzą i im jest bliskie, czyli o nieszczęsnym losie dzieci. Rozumiem twoje oburzenie w kontekście fotografii natomiast nie mogę zrozumieć Twojego braku zrozumienia dla oburzenia wszystkich na fakt obrażania osoby, która niesie pomoc innym.
Jeśli cię obraziłem to przepraszam, bo nie taka była moja intencja, wszystko, co tu powiedziałem miało tylko bronić EwaMETours bo szczerze wierzę w jej dobre intencje.
ostanio edytowany: 2011-11-01 10:23:02
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
01.11.2011 czas 09:16
pokaż komentarz
Krzysiu - az usiadlem z wrazenia! Zarzucasz mi, ze nie czytam tego, co Ty pisales ( chociaz bylo wrecz przeciwnie) a sam zupelnie nie czytasz tekstu dolaczonego do tego albumu, o swoim wlasnym juz nie wspominajac. Poza tym zaraz sie wku....e. Gdzie Ty do cholery jasnej widzisz obrazanie kogokolwiek?...no moze poza tym, ze probujesz obrazac teraz mnie?
Krzy$
Krzy$ Krzy$ komentarzy: 1271
0 pkt
31.10.2011 czas 22:48
pokaż komentarz
Szkoda, że jednak nie czytasz tego, co piszę, bo tak to dyskusja jest tylko tyradą każdej ze stron, właśnie pisałem o tym, że zawsze, gdy tylko mogę korzystam z pomocy profesjonalistów, pracuję w informatyce a tu ostatnio specjalizacja posunęła się najdalej i przenosząc to na fotografię jestem specjalistą od zdjęć szczegółu i gdy potrzebuję zdjęci osoby lub pejzażu proszę o pomoc innych profesjonalistów.

Nie mam wątpliwości, że profesjonalista zrobiłby taki album, że wszyscy łącznie ze mną (a to nie jest takie proste) ryczelibyśmy nad losem biednych dzieci, które po sesji fotograficznej zebrałyby kasę na najnowszą wersję Batmana na swojego Xbox'a po powrocie do swoich klimatyzowanych domów. Profesjonalista oddałby serce by kompozycja, kolor światło i cienie grały idealnie, a dzieci z Chiapas... no cóż...

Pani Ewa ma trochę inną koncepcję oszczędza każdy grosz na wyjazd jak największej ilości dzieci i zwyczajnie myślę, że można jej rację też uszanować, bo ona to robi a ty i ja tylko się mądrujemy. Nikt tu nie chce Cię z pewnością obrazić chodzi jedynie o to by nie potrzebnie nie obrażać tych, którzy podejmują działania pomocy wg własnych zasad bez narażanie się na krytykę osób, które nie chcą pomóc tylko sobie pokrytykować.
ostanio edytowany: 2011-10-31 22:51:23
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
31.10.2011 czas 02:14
pokaż komentarz
sorki - mialo byc "od jakichs 30 lat" , a nie 40...troche sobie powagi dolozylem :)
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
31.10.2011 czas 02:08
pokaż komentarz
Hmmm- Krzys, Kasiu - prosze przegladnijcie album raz jeszcze i przeczytajcie tekst! Byc moze wtedy dojdziecie do wniosku, ze z albumu zupelnie nie wynika co robi autorka i ze caly swoj czas poswieca tej spolecznosci. Z tego albumu wynika bardziej to, ze jest to troche podobne do Mc Donalda - to znaczy "kup hamburgera, a 10 centow z kazdej transakcji przekazemy na potrzeby jakies instytucji vharytatywnej". Stad tez Kasiu na przyklad Twoj wpis o tym, ze Ci przykro zupelnie nie ma sensu. Piszesz z pozycji osoby znajacej w jakis sposob autorke i poprzez to masz wiedze o czyms, o czym tejze wiedzy nie ma standardowy widz. Mnie na przyklad przykro bylo, ze zwykla i zgodna zarowno z regulaminem , jak i ze spolecznymi zasadami wspolzycia krytyka spotkala sie z wygrazaniem palcem przez administratora.
Taka krytyka moze pomoc autorce. Byc moze dzieki temu bedzie mogla podjac najwlasciwsza decyzje o wynajeciu profesjalnego fotografa, ktorego zdjecia faktycznie beda w stanie poruszyc. Wielu profesjonalistow robi takie rzeczy za oplate symboliczna , lub tez w ramach wlasnego zaangazowania spolecznego, nie biorac za to zadnych pieniedzy.
North Face - dziekuje za okreslenie mnie mianem "czlowieka bez serca" , bo mnie nie porusza jakos to zdjecie. Byc moze dlatego, ze widzialem w zyciu znacznie wiecej od Ciebie, jak i wiekszosci innych userow tego portalu. Moze dlatego, ze od jaichs 40 lat wedruje po krajach raczej nie najbogatszych, w niektorych wypadkach wrecz skrajnie biednych i nie ogladam ich wylacznie zza szyb autokaru, wieczorem wracajac do luksusowego hotelu, lecz zdarza mi sie , ze nocuje u tych ludzi, korzystam z ich gosciny, staram sie nauczyc chociaz paru slow ich jezyka by moc przynajmniej podziekowac za przyjecie. Wieksza powsciagliwosc w wyciaganiu wnioskow North Face z pewnoscia pozwolilaby Ci uniknac niezamierzonego ( jak mniemam) obrazania innych userow.

Krzysiu - nie wiem jaka jest Twoja profesja, ale nigdy nie napisalbym, ze amator wykona Twoja prace lepiej, a tym bardziej raczej poczatkujacy amator. Nie masz zielonego pojecia co potrafi profesjonalista i mowimy tutaj o fotografie specjalizujacym sie w fotografii podrozniczej, czy spolecznej, a nie o kims , kto obsluguje wesela i imieniny cioci Kloci. Wlasnie w takich sytuacjach najbardziej wychodzi roznica pomiedzy amatorem ( i mam tu na mysli bardzo przecietnego amatora, a nie kogos czyje zdjecia sa na poziomie zaawansowanego profi, a tych ostatnich jest coraz wiecej). Mozesz byc absolutnie pewny, ze ten rzekomy album zrobiony przez zawodowca wypadlby bez porownania bardziej przekonywujaco. W ogole wrecz porownanie tego wydaje mi sie z Twojej strony lekko niedorzeczne.
Krzy$
Krzy$ Krzy$ komentarzy: 1271
0 pkt
30.10.2011 czas 21:35
pokaż komentarz
Ups przepraszam, moje drobnym przejęzyczenie wywołało jak widzę dużą burzę. Oczywiście chodziło mi o dzieci na tych zdjęciach, potomków majów, którzy w latach swej świetności budowali potęgę Indian na Jukatanie, a dziś bieda ich rodzin powoduje, że ich ciężki los jest przejmujący. Nie chodziło mi o zdjęcia, które niewprawną ręką amatora cykała osoba angażująca swój czas i każdy grosz w pomoc dla nich. Może są a może nie są to dzieła sztuki, ale nie odważyłbym się ich oceniać, bo przy osobach, które każdy swój wolny czas poświęcają obcym biednym dzieciom czuję się zbyt mały.

Myślę, że jest bardzo dużo racji w tym, co mówisz, zawsze uważałem, że fachową profesjonalną robotę powinni wykonywać profesjonaliści. Sam każdą prace, którą mogę, zlecam profesjonalistom uważając, że oni zrobią to lepiej. Ale szczerze, w takich sytuacjach to myślę, że piękny, profesjonalnie wydany album, reklamujący tą akcje nie wypadłby przekonywująca dla potencjalnych darczyńców, choć nie mam najmniejszych wątpliwości że EwaMETours nie kierowała się tą przesłanką tylko każdy grosz oszczędzała by móc zabrać choć jeszcze jedno dziecko na wczasy ich życia.
northface
northface northface komentarzy: 1805
0 pkt
30.10.2011 czas 20:41
pokaż komentarz
Jeśli kogoś nie porusza zdjęcie 26 to uważam, że nie ma serca. Nie ważne, czy robi się to komercyjnie czy nie, ale ważne, że rozsiewa się wiedzę. Tak czy inaczej - ważne, że ludzie nabierają świadomości! EwaMETours zrobił na mnie ten album wrażenie.
kasia
kasia kasia komentarzy: 3009
0 pkt
30.10.2011 czas 19:42
pokaż komentarz
Jest mi bardzo przykro, że wywiązała się taka dyskusja. Powiem tak, Meksyk to jest kraj w którym doświadczyłam największej radości życia i otwartości ludzi.
W moim odczuciu mimo biedy tam są zupełnie inne priorytety i można zaznać wiele wszechoogarniającej bezinteresownej serdeczności. Chciałabym, żeby ta serdeczność nam się udzieliła.
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
30.10.2011 czas 18:39
pokaż komentarz
Terraver - alez oczywiscie, ze sympatyczne! Co do tego nie ma zadnych watpliwosci. Jednak te zdjecia pozostaja w kategorii wakacyjnych pstrykow, a nie "przejmujacych fottografii". Nie zapomnijmy rowniez , ze zostaly wykorzystane do reklamowania produktu, ktorym jest wycieczka...mysle, ze z duza doza prawdopodobienstwa moznaby napisac, ze wykorzystane bezwiednie.
Kasiu - zdjecie zrobione z "miloscia do dziecka" (chociaz to moze brzmiec dwuznacznie) sa zdjeciami zdecydowanie rozniacymi sie od fotek, w ktorych fotografujacy nie zadaje sobie zadnego trudu by albo zaaranzowac jakas specjalna sytuacje, albo tez chociaz znizyc sie do dziecka, o czym juz wczesniej wspominalem.

Moja wrodzona ciekawosc zmusza mnie jednak bym zadal Ci pytanie...w czym Ty ta milosc do dzieciakow widzisz? Czy potrafisz to precyzyjniej okreslic?
terraver
terraver terraver komentarzy: 114
0 pkt
30.10.2011 czas 17:18
pokaż komentarz
Dzieciaki sympatyczne cel, żeby pomóc popieram
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
30.10.2011 czas 16:37
pokaż komentarz
Administratorze - bardzo prosze o uszanowanie inteligencji userow!
Ten album jest reklama i tak do tego podeszlem. Nie mowimy wiec tutaj o normalnym userze portalu, ktory wkleja sobie albumik , ktorym chce sie podzielic z innymi userami. Poza tym zaden punkt regulaminu nie zabrania krytyki...prosze wiec administracje do zapoznania sie z wlasnym regulaminem i uszanowanie jego zasad, jak rowniez uszanowanie zasad zwyklego savoir vivre'u i powstrzymanie sie od kiwania grozacym paluszkiem w stosunku do kogos, kto w sposob zgodny ze zwyklymi zasadami kultury, aczkolwiek stanowczy pisze zwykla note krytyczna. Dziekuje!
kasia
kasia kasia komentarzy: 3009
0 pkt
30.10.2011 czas 14:22
pokaż komentarz
Widzę, że zdjęcia zostały zrobione z miłością do tych dzieciaków i popieram chociaż werbalnie inicjatywę pomocy dla nich
Administrator
Administrator Administrator komentarzy: 9
0 pkt
30.10.2011 czas 13:21
pokaż komentarz
Besir większość Użytkowników WB nie jest fotografami. Chcemy, żeby miejsca prezentowane były na portalu na różne sposoby, ponieważ wyłącznie foldery można poogladać sobie na stronach w tym celu przeznaczonych. Prosimy o uszanowanie zasad portalu.
Besir
Besir Besir komentarzy: 208
0 pkt
30.10.2011 czas 12:51
pokaż komentarz
Krzysiu - moglbys uscislic to "przejmujace"? Czym Ciebie przejely? Moze widzimy tu cos zupelnie innego, a moj ekran klamie, bo ja bardzo probuje, ale widze tu wylacznie snapshoty. Mysle, ze jesli ktos koniecznie chce robic reklame swojego produktu to powinien sie naprawde postarac i czasem moze przykucnac do wzysokosci dziecka ( chociaz to oczywiscie mogloby byc bardzo meczacym cwiczeniem), czasem postarac sie o jakies porzadniejsze swiatlo, czy wyczekac interesujacej sytuacji, albo skorzystac z prac profesjonalnych.nawet
Krzy$
Krzy$ Krzy$ komentarzy: 1271
0 pkt
30.10.2011 czas 10:16
pokaż komentarz
Przejmujące te zdjęcia, zwłaszcza, gdy się ma w pamięci takie miejsca jak Chichen Itza czy Palenque.
nowy komentarz niezalogowanego Użytkownika
Zarejestruj się i korzystaj z pełnej funkcjonalności portalu.
Uwaga! Administracja zastrzega sobie prawo do usunięcia komentarza